WebIQ Nieuws

Je verzendkosten in beeld

Je verzendkosten in beeld

De juiste verzendkosten berekenen in je webshop? Vaak een heel gedoe om te zorgen dat het bedrag precies klopt voor pakketten van verschillende gewichten en afmetingen. Om verrassingen achteraf te voorkomen heeft WebIQ een koppeling tot stand gebracht met het systeem van UPS. Je klanten betalen hierdoor altijd exact de juiste verzendkosten.

Daarbij geldt: hoe sneller het pakket geleverd, hoe hoger de prijs. Voor veel klanten is deze snellere levering zeer interessant. Ook voor jou als eigenaar van een webshop brengt deze koppeling met UPS veel gemak met zich mee. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om douanepapieren helemaal automatisch te genereren. In dit nieuwsbericht lees je precies hoe het werkt.

Hoe werkt het nu?
Veel eigenaren van webshops vullen nu een vaste verzendprijs per land in. Het nadeel hiervan is dat je achteraf nogal eens voor verrassingen komt te staan: de Canarische eilanden horen immers ook bij Spanje... Maar nu we de gegevens van UPS geïntegreerd hebben, wordt de prijs tot op de cent nauwkeurig berekend. Hierbij wordt rekening gehouden met factoren zoals gewicht, afmetingen van het pakket en eventuele benzinetoeslagen.

Wat verandert er?
Kiest de klant een product in de webshop, dan kan hij één van de vier verschillende verzendmethoden van UPS kiezen. De klant heeft dus de keus om voor een meerprijs voor een snellere verzending te kiezen: voor veel klanten een interessante optie. Het systeem van UPS, dat geïntegreerd is in ons ShopIQ, berekent vervolgens op basis van het adres en het gewicht van de producten de exacte verzendprijs. Dit kan dankzij een koppeling met de database van UPS, waarin alle brandstoftoelagen nauwkeurig bijgehouden worden. Ook komt in ShopIQ direct de track-and-trace code beschikbaar, zodat de klant zijn bestelling nauwkeurig kan volgen.

Geen zorgen meer om incorrecte douanepapieren
Voor bedrijven die regelmatig buiten de EU verzenden heeft de koppeling met UPS nog meer voordelen. Zo kunnen we, dankzij de koppeling met het systeem van UPS, ook de douanepapieren volledig automatisch genereren in ShopIQ. Een uitkomst voor onze klanten, want het kan veel werk zijn om de douanepapieren in orde te maken. Daarnaast moeten de papieren aan strenge eisen voldoen en kan het voor veel problemen zorgen als ze toch niet helemaal blijken te kloppen. Op basis van de gegevens in ons systeem, zoals harmonisatiecodes, oorsprong van het product en materiaal van het product kunnen we bij UPS een zogenaamde paperless invoice ophalen. Deze invoice voldoet aan alle eisen, dus levert gegarandeerd nooit problemen op met de douane. Op basis van de prijs die in ons systeem staat, worden daarnaast ook voor de klant de inklaringskosten berekend.

Verzending retouren geautomatiseerd
Een ander voordeel van de integratie met UPS is de automatisering van retouren. Wil een klant onverhoopt toch een artikel terugsturen? Dan kan het pakket op de site waar ze het product gekocht hebben bij UPS worden aangemeld. Ze ontvangen dan van UPS een verzendsticker. Deze kunnen ze eenvoudig op de doos plakken voor het terugsturen van de bestelling. Daarnaast kan de klant via de webshop eenvoudig aangeven hoe laat en waar UPS het pakket kan ophalen. Daarvoor hoeft niet eerst UPS gebeld te worden of te worden ingelogd op de site. Ook het terugsturen van producten gebeurt dankzij de koppeling met UPS dus volledig geautomatiseerd.

Wat moet je hiervoor doen?
De koppeling met UPS is standaard in ShopIQ ingebouwd. Wil je gebruik maken van deze automatiseringsopties, dan hoef je alleen een account aan te vragen bij UPS. Daarnaast is het uiteraard van belang dat je de benodigde gegevens bij het product in ShopIQ invoert. Denk hierbij aan harmonisatiecodes voor de invoice of gewicht voor het berekenen van de exacte verzendkosten. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.