WebIQ Nieuws

Facebook dynamic product ads

Facebook dynamic product ads
De meest effectieve manier van (online) adverteren is de juiste boodschap laten zien, aan de juiste mensen op het juiste tijdstip. Maar niets is moeilijker dan dit. Niet voor niks, zijn marketing medewerkers dagelijks op zoek naar de juiste marketingmix. Middels de dynamic products ads van Facebook wordt dit een stuk eenvoudiger. Hiermee kunnen websites hun gehele productaanbod aanbieden aan (potentiele) klanten. Je re-target automatisch mensen op Facebook die op je eigen website zijn geweest. Dynamic products ads werken dan ook het best bij e-commerce sites met een groot aanbod. Heb je geen mobielvriendelijke website dan is Facebook niet het juiste middel. Uit cijfers van Emerce blijft dat ruim 86% van de gebruikers Facebook gebruiken via mobiel. Er is een mogelijkheid om alleen desktop gebruikers te targetten maar deze groep is dus erg beperkt. Voor een succesvolle campagne met een groot bereik is een mobielvriendelijke website nodig.

Hoe werken Facebook Dynamic Ads?
Je target je eigen websitebezoekers of basis van een remarketing lijst die je in Facebook kunt aanmaken. Ook kun je bezoekers van bepaalde pagina’s targetten of juist uitsluiten. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen uitsluiten die al eens iets gekocht heeft. De doelgroep die in de remarketing lijst staat, laat je in Facebook producten zien die ze hebben bekeken, aan het winkelmandje toegevoegd of hebben gekocht. Je kan tot wel vijf producten in één advertentie laten zien aan één persoon. Zie onderstaande voorbeeld, je kunt dan naar rechts klikken om de overige producten te zien. Helemaal rechts staat een logo met een link naar je website. De producten linken naar de productpagina.

Nu denk je natuurlijk, hoe zorg ik ervoor dat iemand de juiste producten te zien krijgt? Dynamic product ads werken op basis van een product feed. In deze product feed staan alle producten en productattributen zoals een afbeelding, beschrijving, prijs, etc. Op basis van de productfeed worden de juiste producten aan de juiste persoon getoond. Op deze manier is de kans het grootst dat deze persoon overgaat tot een aankoop. Voor het aanmaken van dynamic products ads is er een Facebook Business Manager nodig, meer hierover kun je hier lezen.

Wat is je doel?
Facebook en andere social media kanalen worden vaak gezien als branding uitingen. Maar met de dynamic products ads kun je ook zeker een boost geven aan je conversies. Je target namelijk mensen die al interesse getoond hebben in een bepaald product. Toch zie je vaak dat iemand een product toevoegt aan het winkelmandje en vervolgens weggaat. Met remarketing advertenties krijg je eigenlijk een tweede kans om iemand te overtuigen om over te gaan op een verkoop. Eigenlijk zijn er drie target opties mogelijk:

1. Bezoekers die een product bekeken hebben;
2. Bezoekers die een product aan het winkelmandje hebben toegevoegd;
3. Bezoekers die een product gekocht hebben.

De eerste twee opties hebben eigenlijk hetzelfde doel, namelijk het bekeken of toegevoegde product nogmaals aanbieden via de advertentie in de hoop dat ze over gaan tot een sale. Bij de derde optie biedt je aan een bestaande klant gerelateerde producten aan voor wat zij bestelt hebben. Stel iemand heeft een PlayStation 4 gekocht dan kun je in je advertentie voor deze persoon, Playstation 4 controllers en spellen aanbieden. Zo kun je dus gericht extra verkopen creëren.

Belangrijke instellingen
Onderstaand een aantal belangrijke instellingen als je dynamic product ads gaat draaien in Facebook.

• Denk goed na over je doelgroep, hoelang duurt het gemiddeld tot iemand overgaat tot een aankoop? Dit kun je bijvoorbeeld in Google Analytics en Google AdWords achterhalen. Duurt het eerste contact tot aankoop gemiddeld tien dagen, stel dit dan ook in bij Facebook.
• Bij Facebook zijn er drie mogelijkheden om je advertenties te plaatsen; mobile news feed, desktop news feed en desktop right column. Heb je geen mobielvriendelijke website? Adverteer dan ook niet op mobiel.
• Maak verschillende advertentiegroepen om te kijken welke opties en targetting het best werkt van jouw website.
• Zijn er veel veranderingen in je assortiment of zijn producten niet op voorraad laat je product feed dan dagelijks updaten.
• Voeg de juiste custom audience pixels toe aan je website. Per doelstelling en targetting zijn er verschillende custom audience pixels nodig.
• Voeg een UTM codes en conversiepixel om de resultaten te kunnen monitoren en te kunnen bijsturen.

Conclusie
Facebook dynamic product remarketing is voor iedere e-commerce website een aanrader. Je zorgt niet alleen voor een groot bereik maar je kunt er zeker ook veel verkopen mee genereren. Het is namelijk eenvoudiger dan ooit om de juiste producten te laten zien aan de juiste mensen. Maar denk altijd goed na over je doelgroep en wat de doelstelling is. Verkoop je een product dat 9 van de 10 keer bij het eerste websitebezoek gekocht wordt, dan is remarketing wellicht niet de juiste strategie. Of je moet de advertenties zo inrichten dat je gerelateerde producten aanbiedt aan bestaande klanten.

In samenwerking met Search Science Internet Marketing